Η ικανότητα απομνημόνευσης ενός μαθήματος αποτελεί αν μη τι άλλο μια δεξιότητα που απαιτείται από τα παιδιά από την πρώτη κιόλας τάξη του δημοτικού.Το πρόβλημα που δημιουργείται όμως είναι ότι κανείς δεν διδάσκει τα παιδιά πώς ακριβώς να εκπαιδευτούν στην απομνημόνευση και στην εκμάθηση…Ενώ μερικά παιδιά δεν αντιμετωπίζουν κανένα πρόβλημα κατά τα πρώτα σχολικά χρόνια, υπάρχουν άλλα που δυσκολεύονται να εξοικειωθούν με τη διαδικασία της απομνημόνευσης και της εκμάθησης.Αυτό, έχει αντίκτυπο στις σχολικές τους επιδόσεις και σε ορισμένες περιπτώσεις τα παιδιά αποθαρρύνονται, αισθάνονται αδύναμα και κλείνονται στον εαυτό τους.Τα δικά σας παιδιά, γνωρίζουν ποια είναι η καλύτερη μέθοδος για να διαβάζουν τα μαθήματά τους;Είναι αρκετά ανεξάρτητα και σωστά εκπαιδευμένα ώστε να μαθαίνουν αυτά που διαβάζουν και να τα θυμούνται την επόμενη ημέρα στο σχολείο;Ποιες είναι οι επιδόσεις τους, σύμφωνα με τους τελευταίους βαθμούς που πήρανε; Τι σας έχουν πει οι δάσκαλοι για αυτά;Ας δούμε πώς μπορείτε να βοηθήσετε τα παιδιά σας, προκειμένου να αξιοποιήσουν στον μέγιστο βαθμό τη λειτουργία της μνήμης και γενικότερα της εγκεφαλικής λειτουργίας.Η επιλεκτική μνήμη των παιδιώνΌλοι οι άνθρωποι κατέχουν την ικανότητα της μνήμης. Ωστόσο, ο καθένας την ασκεί διαφορετικά και σε διαφορετικούς τομείς.Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι περισσότεροι τείνουν να θυμούνται περισσότερο αυτό που τους συμφέρει!Στην περίπτωση των παιδιών, θα μπορούσαμε πολύ εύκολα να δώσουμε ένα παράδειγμα, λέγοντας ότι:Μερικά παιδιά δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν σωστά τη μνήμη τους στο σχολείο (π.χ. δεν θυμούνται αν ο δάσκαλος ανέθεσε ασκήσεις για την επόμενη μέρα, πότε γράφουν διαγώνισμα…), ενώ μπορούν πολύ εύκολα να επονομάσουν όλους τους παίκτες της αγαπημένης τους ποδοσφαιρικής ομάδας, τις νίκες που πέτυχε εκτός έδρας…Είναι σαν κάποια στοιχεία να αποτυπώνονται ευκολότερα στο μυαλό και κάποια άλλα λιγότερο.Οπότε θα πρέπει να εκπαιδεύσετε τα παιδιά σας ώστε να καλλιεργήσουν την τεχνική της απομνημόνευσης, ακόμα και για πράγματα που τους ενδιαφέρουν λιγότερο, ειδικά στο σχολείο!Πώς ενεργοποιείται η μνήμη;Όταν ακούμε ή διαβάζουμε ή βλέπουμε πληροφορίες, ακόμα και αν τις καταλαβαίνουμε, αυτό δεν αρκεί για να τις αποτυπώσουμε στη μνήμη μας. Για να γίνει αυτό, χρειάζεται μια τεχνική απομνημόνευσης.Τα κατάλληλα «βήματα»Ξεκινήστε με μια τεχνική ενδιαφέροντος που συνίσταται στο να εντείνετε την προσοχή σας σε αυτό που θέλετε να θυμάστε.Στη συνέχεια, αποτυπώστε την πληροφορία που θέλετε να θυμάστε στο μυαλό σας.Τέλος, ανακαλέστε στη μνήμη σας αυτό που θέλετε να θυμάστε, προβάλλοντας τον εαυτό σας. Πώς; Για παράδειγμα, φανταστείτε τον εαυτό σας να την απαγγέλλει σαν ποίημα ή σαν να εξηγεί μία συγκεκριμένη διαδρομή, γράφει στο yo.gr η Φαρμακοποιός, με Μεταπτυχιακό στην Κλινική Διατροφή Χρύσα Μαστροδήμου.Πώς να βοηθήσετε τα παιδιά σας στη μάθηση;Το παιδί σας πρέπει π.χ. να μάθει έναν γεωγραφικό χάρτη;Τα κατάλληλα «βήματα»Ξεκινήστε λέγοντάς του να κοιτάξει τον χάρτη και να προσπαθήσει να τον «φωτογραφίσει» σαν εικόνα στο μυαλό του. Προτείνετέ του να φανταστεί ότι επισκέπτεται το κάθε μέρος στον χάρτη, προκειμένου να συνδυάσει την εικόνα με μία ανάμνηση, εμπλουτίζοντας έτσι την πληροφορία στη μνήμη.Πείτε στο παιδί σας να φανταστεί τον εαυτό του ότι απαγγέλει το μάθημα στην τάξη. Για παράδειγμα, ότι στέκεται στον πίνακα και πρέπει να περιγράψει τον χάρτη και τα μέρη του. Προτείνετέ του να φαντάζεται αυτά τα μέρη την ώρα που τα εξηγεί.Μπορείτε να παροτρύνετε το παιδί σας να σχεδιάζει τον χάρτη κατά την επεξήγηση.Μία άλλη μέθοδος περιλαμβάνει τον έλεγχο. Δώστε έναν χάρτη (χωρίς καμία ένδειξη) στο παιδί σας και πείτε του να συμπληρώσει π.χ. τα ονόματα των πόλεων.Οι τρεις τύποι μνήμηςΚάθε παιδί μαθαίνει με διαφορετικό τρόπο. Μερικά έχουν πιο καλή εικονική μνήμη και με τη βοήθεια ενός νοητού διαγράμματος, απομνημονεύουν τις πληροφορίες πολύ πιο εύκολα σε σύγκριση με άλλα παιδιά.Υπάρχουν παιδιά που προτιμούν να λένε τις πληροφορίες δυνατά, επειδή η μνήμη τους είναι περισσότερο ακουστική.Τέλος, είναι τα λεγόμενα κιναισθητικά παιδιά, που χρειάζονται κίνηση για να απομνημονεύσουν μία πληροφορία. Ένα τέτοιο παιδί θα κρατά στα χέρια του έναν χάρτη και θα φαντάζεται τον εαυτό του να ταξιδεύει στην εκάστοτε χώρα. Ή θα θυμάται τους νόμους του ηλεκτρισμού με το να φαντάζεται ότι ο ίδιος είναι ένα ηλεκτρόνιο που περπατά πάνω σε ένα ηλεκτρικό καλώδιο!Βοηθήστε τα να βρουν τον τρόπο μάθησής τους. Αυτό είναι πολύ πιο χρήσιμο από το να επαναλαμβάνουν και να αποστηθίζουν τα μαθήματά τους!Πηγή:m.eirinika.gr
Αφήστε μια απάντηση