Στη Βουλή συζητήθηκε η επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Ροδόπης ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Δημήτρη Χαρίτου για τη σιδηροδρομική απομόνωση της Θράκης, όπου εκ μέρους της κυβέρνησης απάντησε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής.Ο βουλευτής απευθυνόμενος στον υπουργό ανέφερε: «Πριν λίγες δεκαετίας 8 δρομολόγια ημερησίως συνέδεαν την Κομοτηνή με τη Θεσσαλονίκη και το αντίστροφο, 4 εκ των οποίων με την Αθήνα, καθώς και το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Κωνσταντινούπολη και το αντίστροφο.Παρά το γεγονός ότι την τελευταία εικοσαετία υποβαθμίστηκε με περιορισμό των δρομολογίων και την διακοπή μεταφοράς εμπορευμάτων. Παρά το γεγονός ότι από το 2009 είχε εγκαταλειφθεί η συντήρηση του δικτύου, εντούτοις παρέμεινε σε λειτουργία μέχρι το τέλος του 2019, με δυο δρομολόγια Θεσσαλονίκη –Αλεξανδρούπολη ημερησίως με το ένα να έχει ανταπόκριση με την Αθήνα, με βάση τη σύμβαση που είχε υπογραφεί με την HellenicTrain την πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την προηγούμενη κυβέρνηση. Η μείωση μάλιστα κατά δύο ώρες του χρόνου στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη και παρότι ο συνολικός χρόνος της διαδρομής ήταν μεγαλύτερος σε σχέση με τα λεωφορεία, λόγω του πολύ μικρότερου κόμιστρου ήταν το μέσο που προτιμούσαν κυρίως φοιτητές, στρατεύσιμοι, ηλικιωμένοι και οι ασθενέστερες οικονομικά ομάδες.Από τον Ιανουάριο του 2020 όμως, με πρόσχημα τη συντήρηση των γραμμών, τα δρομολόγια διακόπηκαν τελείως, ενώ η εταιρεία πληρωνόταν. Ανανεώσατε 3 φορές μάλιστα την σύμβαση του Δημοσίου με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ που έληγε τυπικά τον Δεκέμβριο του 2020. Ενώ στη νέα σύμβαση που υπογράψατε τον περασμένο Μάρτιο με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τις άγονες γραμμές έναντι 50 εκ ευρώ τον χρόνο δεν προβλέπεται πλέον για τα επόμενα 10+5, συνολικά 15 χρόνια, η σιδηροδρομική σύνδεση της Θράκης με την Θεσσαλονίκη και κατ’ επέκταση την Αθήνα.Υπάρχει ένα μόνο δρομολόγιο ημερησίως μέχρι την Δράμα. Ενώ από την Δράμα μέχρι την Αλεξανδρούπολη δεν κυκλοφορούν τρένα και η μετάβαση προς την Αλεξανδρούπολη γίνεται οδικώς στη γραμμή του τρένου, με μισθωμένα από τον ΟΣΕ οχήματα τα οποία μεταφέρουν ελάχιστους ή καθόλου επιβάτες, αφού οι περισσότεροι προτιμούν να μετακινηθούν με άλλα μέσα προκειμένου να γλιτώσουν την ταλαιπωρία μιας διαδρομής συνολικής διάρκειας σχεδόν 12 ωρών.Για να χρυσώσετε μάλιστα το χάπι, στη νέα σύμβαση του Μαρτίου επαναφέρατε ένα μοντέλο «Προαστιακού Θράκης» που δοκιμάστηκε προεκλογικά από τον Σεπτέμβριο του 2009 έως τον Φεβρουάριο του 2010 και καταργήθηκε ως ασύμφορο. Από τις 31/10 ξεκίνησαν τέσσερα δρομολόγια τις καθημερινές μόνο ημέρες για τις απογευματινές ώρες. Ενώ τα Σαββατοκύριακα δεν υπάρχουν δρομολόγια Αν θέλει να το χρησιμοποιήσει κάποιος από την Ξάνθη στην Κομοτηνή ή την Αλεξανδρούπολη για να επιστρέψει δεν υπάρχει τρένο. Για αυτό τον λόγο τα τρένα κυκλοφορούν με ελάχιστους επιβάτες. Ο βουλευτής κος Χαρίτου έθεσε στον υπουργό τα ερωτήματα:Αν σκοπεύετε και με ποιο χρονοδιάγραμμα να ξεκινήσουν και να ολοκληρωθούν οι εργασίες συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου στη Θράκη στα 2-3 σημεία που χρήζουν βελτίωσης ώστε να επανέλθουν τα τρένα στη Θράκη και να μην σταματούν στη Δράμα.Και βέβαια κε υπουργέ γιατί υπογράψατε μια σχεδόν 15ετή σύμβαση που κρατά σε σιδηροδρομική απομόνωση τη Θράκη από τα αστικά κέντρα ακυρώνοντας το συγκριτικό πλεονέκτημα της διασυνοριακότητας που διαθέτει, τη γεωστρατηγική θέση της και τον ουσιαστικό ρόλο που μπορεί να αναλάβει στις διεθνείς μεταφορές;»Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών δεν ανέλαβε καμία δέσμευση στην απαντητική του ομιλία. Την ίδια στιγμή αποποιήθηκε των ευθυνών του για το παρατημένο όπως το χαρακτήρισε ο ίδιος σιδηροδρομικό δίκτυο και επέρριψε τις ευθύνες στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Μάλιστα κατηγόρησε την προηγούμενη κυβέρνηση ότι παραχώρησε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με χαμηλό τίμημα και ότι δεν υπέγραψε ο ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή τη σύμβαση, σύμφωνα με την οποία για 10+5 χρόνια δε θα διέρχονται τρένα από τη Θράκη. Επιπλέον επέμεινε στα τοπικά δρομολόγια λέγοντας όμως ότι και αυτών η λειτουργία θα επανεξεταστεί εφόσον δεν υπάρχει επιβατική κίνηση, επιβεβαιώνοντας έτσι ότι και ο σημερινός προαστιακός Θράκης έχει ημερομηνία λήξης, όπως και ο προηγούμενος. Τέλος ο υπουργός ομολόγησε με κυνισμό ότι το τρένο δεν ήταν ποτέ ανταγωνιστικό μέσο στη Βόρεια Ελλάδα.Στη δευτερολογία του ο βουλευτής Ροδόπης είπε απευθυνόμενος στον υπουργό: «Ο ρόλος σας δεν είναι να κάνετε αντιπολίτευση στην προηγούμενη κυβέρνηση, αλλά να απαντάτε στα ερωτήματα που σας θέτουμε. Αποφύγατε να απαντήσετε στο ερώτημα πότε θα ξεκινήσουν και πότε θα ολοκληρωθούν οι εργασίες συντήρησης ώστε να σταματήσει η απομόνωση και να επανέλθουν τα τρένα στη Θράκη. Εσείς επιμένετε ότι σήμερα είναι ενεργό το δίκτυο, σε πείσμα όλων αυτών των ανθρώπων σε Σταυρούπολη, Παρανέστι, Ξάνθη, Ίασμο, Κομοτηνή, Μέστη, που δε βλέπουν τρένα να περνούν.Με όσα μας είπατε επιβεβαιώνεται ότι θα κρατήσετε για 15 χρόνια σε απομόνωση τη Θράκη από τα αστικά κέντρα με βάση τη σύμβαση που υπογράψατε το 2020 με την πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Και θέλατε εμείς ως ΣΥΡΙΖΑ να συμφωνήσουμε με αυτή τη σύμβαση με την απομόνωση δηλαδή μία ευαίσθητης και ακριτικής περιοχής.Μας δίνεται την ψευδαίσθηση ενός αχρείαστου προαστιακού που από το ξεκίνημά του αυτουπονομεύεται, που θα έχει ημερομηνία λήξης όπως και ο προηγούμενος. Δημιουργείτε την προσδοκία για την ηλεκτροκίνητη σύνδεση Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη που θα χρειαστούν δεκαετίες να γίνει, για να ξεχάσουμε την απομόνωση της Θράκης τουλάχιστον τα επόμενα 15 χρόνια. Να σας υπενθυμίσω επιπλέον ότι τη σύνδεση των λιμανιών την υπέγραψαν οι Τσίπρας και Μπορίσοφ στην Καβάλα, οπότε μη διεκδικείτε την πατρότητα του έργου.Στα χρόνια της διακυβέρνησης σας εγκαταλείφθηκε ένα σιδηροδρομικό δίκτυο 100 χρόνων, από την Οθωμανική διοίκηση που το παρέλαβε η ελληνική. Σκεφτήκατε πόσα από αυτά τα χρόνια η παράταξή σας ήταν κυβέρνηση; Το απαξιώσατε σε όφελος των άλλων μέσων μεταφοράς, δε προβλέψατε ταυτόχρονα με την Εγνατία Οδό να υπάρχει και σιδηροδρομική χάραξη. Από το 2009 εγκαταλείψατε κάθε προσπάθεια συντήρησής του. Τα 3,5 χρόνια που είστε εσείς υπουργός κε Καραμανλή τι κάνατε; Ούτε έναν στρωτήρα δε αλλάξατε στο δίκτυο». Ο βουλευτής τέλος ζήτησε από τον παριστάμενο υπουργό να απαντήσει στα συγκεκριμένα ερωτήματα που του έθεσε.
Αφήστε μια απάντηση