Βραδινές ώρες της 15ης Δεκεμβρίου 2022, αναρτήθηκε στον διαδικτυακό τόπο διαβουλεύσεων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και τέθηκε προς δημόσια διαβούλευση το -εδώ και τουλάχιστον δύο χρόνια- πολυαναμενόμενο νομοσχέδιο μέριμνας υπέρ του στρατιωτικού προσωπικού, το οποίο θα επίλυε προβλήματα του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων και θα προσέφερε διατάξεις ικανές να βελτιώσουν, τουλάχιστον, την εργασιακή του καθημερινότητα. Αντί αυτών, αναρτήθηκε μία σειρά υποψήφιων διατάξεων νόμου, η πλειοψηφία των οποίων ουδεμία σχέση έχουν με τη μέριμνα.Ο κ. Υπουργός Εθνικής Άμυνας, κατάφερε μετά από τρεισήμισι χρόνια στο Υπουργείο, να καταθέσει προς διαβούλευση ένα νομοσχέδιο κατώτερο των περιστάσεων, των εξαγγελιών και των προσδοκιών του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, εξωθώντας το πέρα των ορίων του, κρίνοντας από τις αντιδράσεις των συναδέλφων μου τόσο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όσο και κατά τις δια ζώσης συναντήσεις μαζί τους. Άλλωστε, τα 11.245 σχόλια που συγκέντρωσε συνολικά η διαβούλευση, εκ των οποίων σχεδόν όλα φέρουν παρατηρήσεις και αντιθέσεις, αποδεικνύουν την αποτυχία αν όχι όλου του σχεδίου, τουλάχιστον των άρθρων που αφορούν στη μέριμνα.Στις 29 Δεκεμβρίου 2022 «έκλεισε» η διαβούλευση και θα περίμενε κανείς, λαμβάνοντας υπόψη τις αρνητικές αντιδράσεις που συγκέντρωσε, ότι το σχέδιο νόμου, είτε δεν θα κατατεθεί καθόλου προς ψήφιση, είτε θα κατατεθεί σε επόμενο χρονικό διάστημα, δεδομένων των βελτιώσεων και των προσθηκών που έπρεπε να προστεθούν σε αυτό. Τουναντίον, σχεδόν δεκατέσσερις μέρες μετά, την 13 Ιανουαρίου 2023 κατατέθηκε αυτούσιο (εξαιρουμένου ενός άρθρου συνδικαλιστικού περιεχομένου) στη Βουλή, για συζήτηση ενώπιων της Διαρκής Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων.Ομολογουμένως, εφόσον ο κ. Υπουργός αποφάσισε να παρακάμψει και να αγνοήσει τις αντιδράσεις των στελεχών, το βάρος της προσπάθειας περίσωσης, όσων περισώζονται και αφορούν στη μέριμνα του προσωπικού, πέφτει στην εν λόγω επιτροπή, της οποίας το έργο είναι ιδιαίτερα δύσκολο.Ποια είναι όμως αυτά, που θα πρέπει να εστιάσει η επιτροπή προκειμένου να προσφέρει στη μέριμνα;– Απόσυρση των άρθρων 3-14 που συστήνουν Ειδικό Λογαριασμό Πρόνοιας Στρατού Ξηράς (ΕΛΠΣΞ) και Πολεμικής Αεροπορίας (ΕΛΠΠΑ) και κατάργηση του αντίστοιχου του Πολεμικού Ναυτικού (ΕΛΠΠΝ), καθόσον συνοδεύονται από νέες κρατήσεις για παροχές κοινωνικών κυρίως υπηρεσιών, οι οποίες -συνταγματικά τουλάχιστον- πρέπει να καλύπτονται από τις ήδη ιστάμενες κρατήσεις.– Κατάργηση της εισφοράς 1% υπέρ Νοσοκομειακού Ιδρύματος Μετοχικού Ταμείου Στρατού (Ν.Ι.Μ.Τ.Σ.) και δωρεάν παροχή υπηρεσιών υγείας σε όλα τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων (εν ενεργεία και εν αποστρατεία) και των οικογενειών τους. Τα λειτουργικά και λοιπά έξοδα του Ιδρύματος να καλύπτονται από πιστώσεις του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Όπως ακριβώς κατά το πρόσφατο παρελθόν βρέθηκε η «φόρμουλα» να αποδοθεί στο Ε.Σ.Υ. το Νοσοκομείο για την αντιμετώπιση του κορονοϊού, είναι βέβαιο ότι μπορεί να βρεθεί αντίστοιχη «φόρμουλα» για να αποδώσει τις υπηρεσίες του δωρεάν σε όλα τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των οικογενειών τους.– Αποκατάσταση της αδικίας που υφίστανται τα στελέχη των ΕΔ της ειδικότητας του πυροτεχνουργού και αφορά στη μη αναγνώριση του επικίνδυνου των εργασιών επιθεώρησης, συντήρησης και ανασκευής πυρομαχικών, ώστε να τους παρέχεται η δυνατότητα αναγνώρισης του χρόνου εργασίας τους στο διπλάσιο, όσο αφορά στο συντάξιμο χρόνο.– Κατάργηση μηνιαίας συνδρομής υπέρ Στρατιωτικών Λεσχών όλων των Κλάδων και δυνατότητα χρήσης των υπηρεσιών και προϊόντων τους από όλα τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, ανεξαρτήτου βαθμού και προέλευσης. Άλλωστε, οι παρεχόμενες υπηρεσίες πληρώνονται κανονικά από τους χρήστες.– Παροχή υπηρεσιών υγείας στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και στα μέλη των οικογενειών τους από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., άνευ όρων και προϋποθέσεων.– Απόσυρση της προσπάθειας επανένταξης στο νομικό πλαίσιο των αναχρονιστικών διατάξεων που αντιβαίνουν το Ελληνικό Σύνταγμα και της Διεθνούς Σύμβασης των Δικαιωμάτων των Ατόμων με Αναπηρία και προβλέπουν την αποστράτευση συναδέλφων με ανίατα νοσήματα (όπως σακχαρώδης διαβήτης).– Η ημερομηνία διαγραφής των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων (ένεκα αποστρατείας) θα πρέπει να λογίζεται ως χρόνος υπηρεσίας, για πρακτικούς, μισθοδοτικούς και ασφαλιστικούς λόγους.– Απόσυρση της πρόβλεψης που παρέχει τη δυνατότητα στον κ. Υπουργό Εθνικής Άμυνας να επαναφέρει στην ενεργό υπηρεσία αξιωματικούς με σοβαρές ασθένειες, κατόπιν θετικής γνωμάτευσης της ίδιας υγειονομικής επιτροπής που κατά το παρελθόν γνωμάτευσε αρνητικά.– Κατά την αναγνώριση του χρόνου μετοχικής σχέσης των εθελοντών μακράς θητείας, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η στάση της πολιτείας απέναντι στους ΕΜΘ, η οποία τους επέβαλλε και τους οφείλει, μια διπλή κράτηση, προκειμένου να καθορίσουν τη σχέση τους με τα Μετοχικά Ταμεία, ύψους 2% και αφορά, η μεν πρώτη στο χρόνο κατά τον οποίο ήταν ενταγμένοι στο ΙΚΑ-ΕΤΕΑΜ (την πρώτη πενταετία κατάταξής τους) και η δε δεύτερη, το 2010 που πέρασαν στο δημόσιο και τους υποχρέωσαν να αναγνωριστούν ως μέτοχοι των Μετοχικών Ταμείων. Τα χρήματα που κατέβαλλαν στο ΙΚΑ-ΕΤΕΑΜ μεταβιβάστηκαν στα Μετοχικά ως «κοινωνικοί πόροι». Εφόσον η στρατιωτική θητεία ρυθμίζεται και προσμετράται (εφόσον αναγνωριστεί) ως χρόνος μετοχικής σχέσης, το ποσό της αναγνώρισης θα πρέπει να συμψηφιστεί με το ποσό που αναλογεί από το ως άνω 2%.– Η διαφορά των επανακαθορισθέντων μεριδίων (Μετοχικό Ταμείο Στρατού) μεταξύ των υπαγόμενων στα ανά κατηγορία κλιμάκια είναι μεγάλη, ανοίγοντας απίστευτα την ψαλίδα υπέρ των ανωτάτων βαθμών, σε βάρος των υπολοίπων μερισματούχων. Η σχετική διάταξη θα πρέπει να καταργηθεί. Παράλληλα και στο πλαίσιο της χορήγησης εκτάκτων μερισμάτων, θα πρέπει να προβλεφθεί ρητά η χορήγηση έκτακτου μερίσματος έτους 2022, εντός του πρώτου διμήνου του 2023.– Οι μειώσεις του ν. 4093/2012 για τα Μετοχικά Ταμεία Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας και τους οικείους Ειδικούς Κλάδους κρίθηκαν αντισυνταγματικές με τις 2287 και 2288/2015 αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας. Ως εκ τούτου, πρέπει να επιστραφούν νομιμοτόκως από την 01.01.2013 μέχρι και σήμερα και όχι από 01.01.2023 και εντεύθεν.– Παρόλο που πλέον προβλέπεται η εκπόνηση αναλογιστικών μελετών από τα Μετοχικά Ταμεία Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας, δεν προβλέπεται η δημοσιοποίησή τους, παρά μόνο η έγκρισή τους από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας. Θα πρέπει να προβλεφθεί η δημόσια ανάρτηση των εν λόγω μελετών στην ιστοσελίδα των Μετοχικών Ταμείων εντός μηνός από την έγκριση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας.– Καταργείται, λανθασμένα, η πρόβλεψη συμμετοχής εκπροσώπων των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εν ενεργεία στρατιωτικών στο Διοικητικό Συμβούλιο του Μετοχικού Ταμείου Στρατού, χωρίς μάλιστα να τροποποιείται το σχετικό νομικό πλαίσιο. Πρέπει να προβλεφθεί η ύπαρξη συνδικαλιστικών εκπροσώπων, οι οποίοι και εκφράζουν τη βούληση της πλειοψηφίας των μερισματούχων.– Κατά τον επανακαθορισμό του επιτοκίου προκαταβολών έναντι εφάπαξ βοηθήματος, θα πρέπει να δίδεται η δυνατότητα προκαταβολικής λήψης του εφάπαξ βοηθήματος, χωρίς περιορισμούς και τόκους.– Η ένταξη αξιωματικών σε ειδικότητα του υγειονομικού σώματος θα πρέπει να επεκταθεί για το σύνολο των στελεχών των ΕΔ που αποκτούν πτυχίο Ιατρικής, Οδοντιατρικής, Κτηνιατρικής και Φαρμακευτικής Σχολής και τμημάτων Ψυχολογίας Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων.– Στην προσπάθεια ρύθμισης θεμάτων κρίσεων και προαγωγών αξιωματικών εξ Ανωτέρων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ) και μονιμοποιηθέντων εθελοντών – μονιμοποιηθεισών εθελοντριών, γεννάται μια νέα αδικία σε βάρος των συναδέλφων εξ ΑΣΣΥ νεότερων ετών. Προς οριστική θεραπεία, θα πρέπει να επεκταθεί εφ’ εξής η τροποποίηση για όλες τις τάξεις, με αντίστοιχη τροποποίηση του ν. 3883/2010.– Ενώ στη δημόσια διαβούλευση εμφανίστηκε άρθρο 71, το οποίο ρύθμιζε θέματα συνδικαλιστικού χαρακτήρα στις Ένοπλες Δυνάμεις, με κυριότερο χαρακτηριστικό την απομάκρυνση των συνδικαλιστών που υπηρετούν στο πλευρό του κ. Υπουργού Εθνικής Άμυνας, αυτό τελικά αποσύρθηκε. Το συνδικαλιστικό κίνημα στις Ένοπλες Δυνάμεις πρέπει να θωρακιστεί και να δυναμώσει, θωρακίζοντας και ενδυναμώνοντας πρωτίστως τα πρωτοβάθμια σωματεία. Προς αυτή την κατεύθυνση, κρίνεται απαραίτητο να επέλθουν σημαντικές τροποποιήσεις.Κλείνοντας, γίνεται αντιληπτό ότι το υπό ψήφιση σχέδιο νόμου δεν μπορεί να χαρακτηρίζεται μέριμνας προσωπικού, καθόσον δεν επιλύει κύρια, σοβαρά και σημαντικά προβλήματα:– Αποστρατείας Επαγγελματιών Οπλιτών.– Μισθολογικού Αξιωματικών εξ Οπλιτών/Εθελοντών Πενταετούς Υποχρέωσης.– Μισθολογικού Οπλιτών Βραχείας Ανακατάταξης.– Μισθολογικού Σπουδαστών στις Στρατιωτικές Σχολές.– Αδειών στρατιωτικού προσωπικού.– Μη αναγνώρισης Υπερωριακής Εργασίας και Πενθήμερου.– Δικαστικών συμπαραστατών ατόμων με προβλήματα υγείας.Με εκτίμησηΟργανωτικός Γραμματέα2, Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Ενώσεων Στρατιωτικών καιΠροέδρος της Ένωσης Στρατιωτικών Περιφερειακής Ενότητας ΞάνθηςΥπολοχαγος (ΥΠ-Π) Βάιος Τσαπρούνης
Αφήστε μια απάντηση